Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Wielu ludzi kojarzy grę Kerbal Space Program głównie z budowaniem rakiet. Nie dziwię im się, bowiem sama gra zawiera w nazwie sformułowanie "Space Program", czyli po polsku - program kosmiczny. Ja jednak prawie nigdy nie konstruuję w tej grze rakiet, a koncentruję się na samolotach - maszynach cywilnych jak i wojskowych. Z doświadczenia wiem, że na początku jest to czarna magia, a obrazek samolotu, który moglibyśmy nazwać "samo" ponieważ z lotem nie ma on zbyt wiele wspólnego, bowiem rozbija się na pasie zaraz po starcie lub w ogóle nie startuje jest niewątpliwie frustrujący. W tej serii blogów chciałbym Wam przedstawić absolutne podstawy budowy samolotów w KSP.

Uwaga: Budowanie samolotów, jak i rakiet, wymaga praktyki. Nie oczekuj, że po przeczytaniu tego poradnika od razu będziesz mógł się zatrudnić w PZL lub w innym zakładzie lotniczym ; -).

 

Zanim jeszcze rozpocznę, chciałbym polecić mod Airplane Plus, dodający wiele użytecznych części przy budowaniu samolotu.

W tej części zajmiemy się  środkiem aerodynamicznym i środkiem ciężkości (CoL i CoM). Przejdźmy zatem do rzeczy.

Aby Twój samolot potrafił się w ogóle wznieść, musisz znać 2 podstawowe pojęcia (pozwolę sobie je zaprezentować w angielszczyźnie):

-> Center of Lift ("Środek aerodynamiczny") - Jest oczywiście definicja fizyczna tegoż, jednak to forum o Minecrafcie, a nie o zaawansowanej fizyce, więc po ludzku mówiąc: To taki punkt, którego ustawienie determinują skrzydła i inne tego typu elementy- jeśli będzie z tyłu, to samolot będzie się bardziej unosić z tyłu, jeśli z przodu - to przodem. Generalnie myślę, że jest to intuicyjne. Musicie o nim wiedzieć jeszcze 2 rzeczy:

  1. CoL powinien znajdować się w osi samolotu (chyba wszyscy wiedzą, jak się kończy latanie z jednym skrzydłem)
  2. (Uwaga, mniej intuicyjne) CoL powinien znajdować się za środkiem ciężkości (Center of Mass, CoM). Większość samolotów z CoL  przed CoM jest bardzo niestabilna i kończy swoją egzystencję 5 sekund po starcie. CoL nie może być również zbyt daleko za CoM, gdyż wtedy samolot się nie wzniesie, przejedzie pas startowy i się roztrzaska (czego również nie chcemy). Balansowanie CoL i CoM wymaga nieco praktyki. Nadmienię jeszcze, że CoL będzie bliżej CoM w myśliwcach (które muszą być bardziej zwrotne), aniżeli w samolotach pasażerskich (które muszą być bardziej stabilne).                  

-> Center of Mass ("Środek ciężkości") - Powiedzieliśmy sobie już dużo o nim w punkcie pierwszym i zasadniczo chyba każdy wie, co to. Podobnie jak CoL, chcesz go trzymać w osi samolotu, chyba, że lubisz katastrofy lotnicze. Nadmienię tylko, że pozycję CoM można zmieniać poprzez pompowanie/wypompowywanie paliwa ze zbiorników.

Jest jeszcze pojęcie Center of Thrust (CoT) jednak jego balansowanie jest najprostsze - wszak chyba każdy potrafi umieścić silniki tak, aby nie doszło do asymetrii ciągu.

 

Abyście zrozumieli, o co mi chodzi, pozwolę sobie zaprezentować poniżej część moich samolotów:

535.thumb.png.3e71fcb4a7571603fe7c22aa953915a0.png

DT 535 - Jak widzimy, CoL daleko za CoM. Maszyna ta (swoją drogą pasażerski samolot naddźwiękowy) ma być stabilna, a nie specjalnie zwrotna.

dtz.thumb.png.2e75ece0ebf0a5090a7e7d5ce3f6a3f3.png

DT-Z Rev. - Jak widzimy, CoL bardzo blisko CoM (ale nadal za) - nie ma co się dziwić, wszak to myśliwiec, który ma być zwrotny.

Przedstawione tutaj rzeczy są absolutnymi podstawami, jeśli chodzi o budowanie samolotów. Resztę rzeczy, stety lub niestety, w większym bądź też mniejszym stopniu trzeba robić metodą prób i błędów (lub na wyczucie, jeśli macie odpowiednio duże doświadczenie). W kolejnych częściach bloga prawdopodobnie się zajmę rodzajami silników, typami skrzydeł, umieszczaniem podwozia, etc. 

 

PS. Jeśli coś było niezrozumiałe (mogłem przypadkowo posłużyć się jakimś skrótem myślowym), prosiłbym, żebyście mi napisali - będę mógł wtedy wyedytować post. Moim celem jest pomóc jak największej liczbie graczy w budowie samolotów w Kerbal Space Program : -).

 

 

 

 

  • Polubienie 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zacne.
Czekam na więcej.

@edit
Od siebie dodam, że przy balansowaniu samolotu warto uwzględnić ubytki masy. Po dłuższych lotach środek masy może w zbyt istotny sposób zmienić swoje położenie, co może się źle skończyć.
Podczas konstrukcji klikając PPM na zbiornik z paliwem, możemy regulować jego stopień napełnienia, by zobaczyć zmiany w rozłożeniu masy.

Edytowane przez Ersanek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...